HTML

Kalandok a Linux világában

Egy szkeptikus átlag úser kalandjai, egy új Linux telepítésével

Friss topikok

Linkblog

Bosszantó dolgok, amivel nem szeretnék találkozni egy moder Linuxon.

2010.03.16. 08:42 arbuckle

-          Sosem tudtam megérteni, miért nem növi ki a Linux azt a 70’- es évek beli szemléletet, hogy minden biten spórolni akar a HDD – n. Történetesen itt azt értem, ha telepíteni akarok egy programot, miért kell órákat szívni a csomagfüggőségek miatt, miért nem lehet egyben telepíteni, mindent, amire a programnak szüksége van. Nagyon fel tudtam anno húzni magam azon, amikor telepítenék, de közli, hogy ehhez x csomagot is fel kell rakni. Akkor irány a net download x csomag, x csomag telepítője szól, hogy neki meg kell y csomag. Irány a net download y csomag, ami persze nyafogni fog, hogy neki meg szüksége lenne z csomagra. És ez megy végtelen ciklusban. Miért nem lehet elsőre kiírni az összes függőséget, vagy ami még szebb lenne, miért nem lehet ezeket, egyetlen körben zaklatás nélkül telepíteni. Miért kell minden kilo biten spórolni mikor lassan már terabájtos HDD- k vannak.

-          Egy programot kifejezetten nem szeretek forráskódból konfigurálni, és telepíteni, legfőképpen azért, mert függőségek vagy nem kompatibilis fordítók vagy egyéb misztikus dolgok miatt, ezek nagy része nem is szokott sikerülni. Arról nem is beszélve, hogy egy átlag júzer szerintem nem sokat tud arról mi is az, hogy egy program forrásból telepítése.

-          Szeretem azt, ha egy program miután sikeresen települt a gépre, azt meg tudom találni, és tudom használni. Ez elég alap elvárásnak tűnik, de eddigi tapasztalataim szerint, ez mégsem ilyen sima ügy. Nagyon ritkán tapasztaltam, hogy egy progi bekerülne a start menübe ( nem tudom ezt Linux alatt hogy hívják ), az meg hogy én azt manuálisan megkeressem a file struktúrában az elég reménytelen vállalkozás szokott lenni. És itt jön az a pont ahol viszont már jó lenne spórolni a HDD-vel ugyanis a rengetek hasonló funkciójú program kipróbálása után, aminek nagy része vagy nem települt rendesen vagy ki sem tudtam próbálni mert sosem találtam meg hova is került, örökre fenn maradnak mert esélyem sincs leszedni őket.

-          Nem szeretem azt sem ha telepítek egy programot, és azt más felhasználóval nem látom, csak ha bohóckodom egy órát a jogosultságokkal, vagy feltelepítem még egy példányban a másik usernak is.

-          Mint a bevezetőben említettem, nagyon nem szeretek szöveges konfigurációs állományok patkolgatásával beállítani egy programot. Ezt azért nem szeretem, egyrészt mert 2010-et írunk, másrészt, meg mindig van velük valami baj, amik megoldást csak fórumok ezreinek áttúrásával lehet találni, de ezek is csak félmegoldások, vagy többet ártanak mint használnak.

-          Amit ennél is jobban utálok az az, ha a konfigurációs állomány szerkesztéséhez, van grafikus interface, de az nem működik, dezinformál, nem csinálja, vagy rosszul csinálja meg azt amit csinál, és a végén ugyanúgy kézzel kell babrálni a konfigot, csak helyre kell rakni azokat a hibákat is amit a GUI belerakott.

-          Nagyon nem tetszik az, ha van egy grafikus beállító program, amit olyan emberek írtak, akik értenek ahhoz aminek a beállításait szerkeszteni szeretném, ők tudják azt amit én nem, hogy miután szerkesztettük ezt a konfigurációs állományt, még valamin parancsot is ki kell adni, hogy ez a változás életbe lépjen. Itt konkrétan arra gondolok, hogy pl a Grub rendszerindítót kiválóan be tudtam állítani grafikus felületen, de legnagyobb megdöbbenésemre a rendszer újraindításakor semmi változás nem lépett életbe  amiket állítgattam, mint kiderült azért, mert ez a GUI csak szerkeszti a szöveges filét, de ez után még konzolon ki kell adni valami parancsot, hogy ezek érvényesüljenek. Kérdem én, ha ezt a program tudja, akkor, miért nem szól mentéskor, hogy erre figyeljek, vagy ami szerintem még normálisabb lenne, megcsinálná ő.

-          Ha van egy eszközhöz driver program, ami nem működik, és egymillió fórum van róla, hogy milyen konfig filéket, hogyan kell hergelni, hogy menjen, tehát maguk az userek kísérletezték ki, hogy mit hogyan kell, akkor ezeket a kész megoldásokat miért nem rakják bele a driverbe? Bár egyszerűbb lenne ha úgy írnák meg hogy alapból működjön. Például 3D kártyát még csak Mandrake alatt tudtam elindítani, de ott is csak Nvidia-t, és azt is csak konfigfilék hekkelése után. Ahogy néztem a fórumokat, ez a Linuxosoknak teljesen természetes, hogy az Xconfigot berhelik, de én úgy gondolom, ha van egy telepítő program egy kártyához, amit én a gyártó honlapjáról szedtem le, akkor ha azt futtatom annak jól kell kezelni a kártyát. Mivel ugyanezen gyártók azonos termékeinek Windwsos drivere mindig működik minden hekkelés nélkül, felmerül a kérdés, hogy a gyártók nem akarnak, energiát fektetni a Linuxos driverek írásába, vagy nem lehet Linuxra működőképes drivert írni?

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mylinux.blog.hu/api/trackback/id/tr921843160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.03.31. 12:43:39

nincs is szebb dolog annál, mikor fordítani akarsz egy programot, de az függ valamitől, amit végre megtalálsz, de annak megint más kell

és sosincs vége :)

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.03.31. 12:44:44

ubunta alá van nvidia/ati driver is

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.03.31. 13:00:10

@pingwin: amugy meg, hogy ne kelljen 'bohockodni' a fuggosegekkel 'kell' telepíteni egy-egy distro csomagfile-ját
süti beállítások módosítása